Üyelik Girişi
MEDYADA EDOSK
Site Haritası

TUNCA'NIN SULARINDA SÜZELEN KANOLAR

Tam da bugün 12 Kasım’da İstanbul’da 39ncu Vodafone Istanbul 42 km Maratonu yapıldı. İşte aynı gün bizler de yoldayız. Yoldayız dedik ama tarihin tam da içine bir yolculuk olacak gibi.

Sabah daha erken, hava sisli. Kim bilir gideceğimiz yerler masal ülkesi gibi olacak düşünceleri ile Edosk evinin önüne geldik. Tanıdık kimse yok. En fazla bir iki birbirini tanıyor.

Edosk’un minibüsüne binip yavaş yavaş harekete hazırlanıyoruz. İnsanlar birbirleri ile tanışıyor. E tanımadığın ama yepyeni arkadaşlıklar kurulacak tam 7 saatimiz var. Münük şakalaşmalar ile kanolarımızı almaya gidiyoruz. Tabi kanolar minibüsün üstüne konacak. 14 kişiden kadınları ayırıyor, akrobatik hareketler halinde kanoları minibüsün üzerine koyuyoruz.
İstikamet Değirmenyeni köyü!

Hiç gelmemiştim ben bu köye! Meğer tam da içinden geçiyor Tunca. Aaaa bunlar kuzu göbeği mantarı mı derken Mustafa Bey kano hakkında bilgilendirmeleri yapıyor. Kilolara ve kankalık durumlarına göre eşleştirmeler yapılıyor. Artık herkes eşi takım oldu ve kanolarına bindiler. Şimdi minik minik kürek sallama, denge ve yön verme çalışması yaparak var olan minik akıntı ile yola koyulmaya başlıyoruz. Ama bir terslik var. Kimse kürek çekmiyor! Herkes tatlı akıntıya bırakmış kanosunu doğayı dinliyorlar! Yok canım bülbül değildir o derken yaban ördekleri uçuyor üstümüzden. Doğa o kadar sessiz ki! Sonbaharın yapraklarını bırakması ile oluşan o güzel yansımalar içimize bir huzur veriyor. Yavaş yavaş kürek ve su sesleri gelmeye başlıyor. Çünkü yolumuz 19 km. ve Mustafa Bey haydi, daha ileride neler neler var diyor!

Sahi ya! İleride neler neler vardır, daha ilk km’deyiz ve 100’ü aşkın fotoğraf çektim. Haydi vre bismillah diyor ve küreklere davranıyoruz. O sırada kano partnerime anlatıyorum “Tunca, Bulgaristan'dan doğar ve Edirne'den Türkiye sınırlarına girer. Tunca Nehri'nin 12 kilometrelik bölümü Türk-Bulgar sınırını oluşturur. Meriç Nehrinin başlıca kollarındandır”

Tabi bir sükûnet halinde ilerliyoruz. Arada sessizlik bozuluyor “bak bakk yaban ördekleri bunlar”
Mola veriyoruz. Tam da Avrupa otoyolunun köprüsünün altında.

Ve inanılmaz bir yerdeyiz! Edirne sarayı tam da yanımızda! Düşünsene, Edirne şenliklerinin yapıldığı Av tutkusu nedeniyle "Avcı Mehmed" olarak tanınan Padişah 4. Mehmed 1675'in bahar aylarında, Mustafa ile sonradan 3. Ahmed adıyla tahta geçecek olan iki yaşındaki küçük şehzadesi Ahmet'i sünnet ettirmeye karar verdiği zamanlara gidiyorum. Edirne'de tam da sağımda kalan Saray-ı Cedid’de düzenlenecek şenliğin hazırlıklarına 1674 yılının sonunda başlandı ve geceli gündüzlü çalışma sonunda altı ay içinde tamamlanıyor. Öylesine heyecanlıyım ki! Yavaş yavaş kürekleri bırakıyorum. Gözlerimi kapatıyor ve o havayı solumaya çalışıyorum. Kano partnerimin sesi ile gözlerimi açıyorum, diyor ki Kırkpınar Yağlı Güreşleri burada mı yapılıyor! Tabi ki! Tabi ki de iste başka bir efsane! Kırkpınar Yağlı Güreşlerinde güreşen pehlivanların yıkandığı yerden geçiyoruz. Gözlerimi kapadım artık. Bundan ötesi yok diyorum. Daha beni ne şok edebilir ki! Koca davulcunun davul sesi, 20 zurnanın sesi geliyor. Cazgır bağırıyor. Güreşlerini bitirmiş güreşçiler Tunca’nın berrak sularında yıkanıyorlar. Heh işte diyorum, gözlerim kapalı anlatıyorum. O kadar temizmiş ki Tunca’nın suyu ve o kadar berrakmış ki her güreşçi Tunca’nın berrak suyunda yıkanırmış diyorum.
Aman Allahlım, bir ezan sesi geliyor, gözlerimi açıyorum. Olamaz diyorum. 15-20 metre daha kürek çektikten sonra 4 minare görünmeye başlıyor. O eşsiz ezan sesi ile birlikte o koskoca Selimiye bir anda önüme geliyor. Hani derler ya muhteşem bir manzara ve bunu anlatamazsın! Evet, kelimelerin kifayetsiz kaldığı o andayım! Bu muhteşemliği kelimler yetmiyor yazmaya.

Az ilerliyoruz. Önümüzde Sarayiçine girmemizi sağlayan Kanuni köprüsü var. Yavaş yavaş küreklerimizi sallıyoruz ve altından geçiyoruz. Eğlenceli tabi ki burası. Onlarca kişi kanoya binmiş 14 kişiyi seyredip eğleniyorlar. Bol bol fotoğraf çekiyorlar. Takılıyoruz, bana da attttttt J
Az ileriye gidiyoruz. Yahu hiç aksiyon olmadı diyor birisi! İşte orada tam da önümüzde Saraçhane köprüsü o güzelliği ile duruyor. He bir de aksiyonu var, minik bir şelale! Esas adı Şehabeddin Paşa Köprüsü diyorum II. Murat Döneminde yapmışlar. 120 metre esasında ama biz sadece burasını görüyoruz diyorum. Mustafa Bey herkesin güvenliği alıp bu minik şelaleden düşmeden nasıl geçeriz konusunu anlatıyor. Herkes pür dikkat dinliyor. Büyük bir alkış kopuyor kanolar geçtikçe, şaşırıyoruz. Balıkçıklar, yoldan geçenler hepsi bizleri izleyip alkış tufanı kopartıyorlar.

Yalnız Göz Köprüsüne geliyoruz. Yahu Edirnem, sen gerçekten de çok güzelsin diyorum. Biliyor musun diyorum, Yalnız göz köprüsü Mimar Sinan'ın eseridir. Tek kemerli ve tek gözlü oluşundan ötürü bu adla anılmaktadır. Küçük olmasına rağmen enfes bir mimariye sahiptir diyor ve kürek çekmeye devam ediyoruz.
Az sonra karşıma Gazi Mihal cami çıkıyor o tek kubbesi ile. Tamamen kesme taştan yapılmış bu güzel caminin yanında geçiyoruz. Daha ileri balık tutanların sayısı artıyor. Aile olarak gelmişler, herkesin elinde birer olta.
Ve karşımızda Tren köprüsü var. Cüneyt Arkın bile film çekmişti ve balıklama suya atlamıştı. Hala aynı derinlik var mıdır acaba?

Biliyor musun, karşımızdaki köprü 1608-1615'te Ekmekçizade Ahmet Paşa yaptırmış. Mimarı ise Sedefkar Mehmet Ağa'dır. Bir kere yıkılmış hatta diyorum. Bol bol fotoğraf çekiyoruz. O kadar güzelsin ki! Aşık olmamak elde değil diyorum güzelim köprüye.
Mustafa bey bağırıyor, haydi 19 kmlik rota bitti! Herkes araca!

Oysa evliya Çelebi Tunca hakkında o kadar çok söylemişti ki! Tunca Abu hayattır! Etrafı Meyve bahçeleri doludur! Ekmek ayvası meşhurdur, dünyada eşi benzeri yoktur! 1900’lü yıllarda ise tunca kenarında onlarca ahşap köşk vardı!

Hayır, bitmesin n’olur bu gezi!
Her şey biter Edirne Bitmez!

FOTOĞRAF ALBÜMÜ İÇİN TIKLAYINIZ...